Ongekende Krachten van Onbekende Helden: Een Campagne voor Verborgen Verhalen

Beeld ongekende krachten.jpgoktober

Stichting Onbekende Helden steunt Veteranen bij het vinden van werk in de burgermaatschappij. De organisatie is ontstaan vanuit het bedrijfsleven, als een praktische uiting van waardering voor onze Veteranen die zich hebben ingezet voor de wereldwijde vrede, veiligheid en nationale vrijheid. Daarnaast wil Onbekende Helden meer draagvlak en begrip creëren onder de Nederlandse bevolking voor onze Veteranen.

In landen als Amerika en Engeland is waardering voor Veteranen iets waar de gehele samenleving dagelijks mee te maken heeft: bij bijna iedere winkel zijn er acties voor Veteranen, er zijn banen speciaal voor hen gereserveerd en waardering wordt constant uitgesproken. Nederland blijft hierin tot op heden achter en Onbekende Helden wil een gedeeltelijke cultuurverandering binnen de Nederlandse samenleving op gang brengen. 

Met de campagne ‘Ongekende Krachten’ willen zij hierin een grote stap zetten.

De Missie van de Campagne

Veteranen worden vaak gezien als ‘oude’ mensen die mogelijk beschadigd zijn. Een beeld dat niet overeenkomt met de werkelijkheid. Uit onderzoeken blijkt dat ruim 90 procent van de veteranen geen blijvende schade heeft overgehouden aan zijn of haar missie. De gemiddelde leeftijd van veteranen in Nederland is 53 jaar. Met deze campagne wil Onbekende Helden dit beeld ontkrachten. ‘We trappen af met deze campagne, maar we hopen dat het uiteindelijk een beweging wordt en dat het beeld over veteranen in de samenleving veranderd.’ Aldus Désireé Donkers, bestuurslid van de stichting Onbekende Helden.

Verhalen van “ongekende krachten”

In de campagne komen de verhalen van 10 verschillende veteranen en hun werkgevers aan bod . In alle portretten zijn de veteraan en de leidinggevende geïnterviewd door voormalig NOS nieuwslezer en journalist Gijs Wanders over de keuze om een veteraan aan te nemen, de expertise die zij meenemen in hun huidige functie en wat het betekent voor de bedrijfsvoering. Vanaf 23 september zal het eerste portret te zien zijn. Tot Veteranendag 2025 zullen alle gemaakte portretten voorbij komen in de hoop andere bedrijven te inspireren en het algemene beeld van veteranen te veranderen.

« Terug

Sluiten